Saturday, September 28, 2013

Elakkan jika ingin kurus dan sihat [TIPS DIET]

gambar ni ambil masa berat aku 62kg lah..hahah


hai! Assalammualaikum w.b.t..hehehehe....

mau cerita ni.. sebenarnya azam aku untuk tahun ni, mau kurangkan berat badan.. heheheh.. walaupun mereka, terutamanya family aku ni cakap aku taklah gemuk macam yang aku fikirkan.. wah! hahahaha.. tapi sebenarnya aku agak bimbang sebabnya?? BMI aku menunjukkan yang aku overweight (tak tahap obesiti lagi).. yalah... dengan tinggi 158cm mempunyai berat 62kg.. hahaha.. dan paling membimbangkan aku sebenarnya jumlah lemak yang ada dalam badan aku ni.. 40%..banyak kut..

so, secara diam-diam dan tak bagitahu family member aku.. aku pun memulakan kawalan pemakanan aku dan juga diet.. sebab aku nak capai balik berat badan aku sebelum ni iaitu 50kg.. i slim tau dulu..masa zaman-zaman diploma.. kalau jumpa member diploma sekarang ni, dorang mesti cakap, "kema! dah kenapa makin besar.. kata nak jadi cikgu PJ".. hahaha.. betapa pilu hatiku ni... so now, aku kena kurangkan berat badan aku sebanyak 12kg...wah!kelas kau kemaa....

baiklah...aku nak juga share tips-tips yang perlu dielakkan untuk badan kita menggeleber dan perut buncit kan.. hahah... first of all kenalah bersenam...yang seterusnya~~~>

1) makan selepas mandi
- tau tak kenapa parent kita selalu suruh kita mandi dulu baru makan?? sebabnya... badan kita ni kalau mandi, dia akan mengecut dan kita akan cepat kenyang kalau makan lepas mandi.. yalah..ruang tak banyak kan.. satu lagi, badan kita ni macam belon.. kalau kita makan sebelum mandi, banyak ruang yang menggalakkan kita makan banyak..then, badan kita akan membesar.. so, bila kita mandi..saiz tu akan kekal.. faham tak? bayangkan belon..kalau tiup dia akan besar, then kalau angin keluar dia kecil tapi tengok keadaan fizikal dia camana.. menggeleber kan?? camtulah badan kita...

2) makan malam before 7 pm/ 4 jam sebelum tidur
- haa.. kenapa? sebab kalau makan lebih daripada tempoh di atas.. makanan yang kita makan tidak ditukar kepada tenaga dan akan menjadi lemak kekal di badan kita.. yaa... betul tu...

3) banyakkan minum air masak/putih
- part ni paling best! sebab memang orang sekarang ni susah nak minum air kosong..demand... maunya air bergula.. ha..kenapa kena minum air kosong? untuk menggalakkan lemak-lemak badan kita larut dan keluar melalui kencing..percayalah...

aku cakap ni bukan main cakap ja.. ini memang tips dari lecturer aku dan terkandung di dalam cara pemakanan yang betul.. so, aku memang nak turunkan berat badan.. kalau kamurang mau juga, jadi jomlah kita sama-sama..hahahaha.. 

btw, aku dah start diet since raya tu lagi dan aku dah tak pernah timbang berat badan aku lagi..kekekeke..kenapa? aku fobia penimbang sebenarnya.. hahah.. oh, ya.. satu-satunya family aku tau pasal aku nak diet adalah adik aku.. sebab dia sajalah yang perasan sebenarnya berat aku ni tak sihat..dan satu-satunya yang tegur aku dan suruh aku diet.. wah!

♥♥ Hasil Tarian Jemari Cik Kema ♥♥

4 comments:

Ann Ishak said...

chayokkkk...semoga menemukan berat yang ideal :)

Akma Dk said...

Inn Sha Allah... :)

My - Free - Dorm said...

Samalah kita.. Mmg dlm dilemma masalah berat badan sdh ni akma.hehehe, mau exercise x brani sbb kwsn kmpung ni byk anjing liar,bahaya.tpaksa diet makan la ni.kena kawal... skg ni pn mau 65kg sdh.gila byk naik.risau bangettt

Akma Dk said...

hahahah..itula ba kak idah.. jumlah kita sma2 kwal pemakanan..hahah..