Saturday, December 29, 2012

Honestly.Sejujurnya. I'm Proud to be SABAHAN.

Assalammmualaikum..
again!
^_^

p/s: SILA BACA POST INI SEBELUM MENERUSKAN BACAAN ANDA ^_^
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

apa yang saya nak sampaikan sini adalah..

baru-baru ni adalah my close friend (sabahan) called me..
and we talked about 2 hours.. (lama sangat! kredit dia bukan kredit aku..HAHAH)

pastu tiba-tiba dia cakap, "cara kau cakap nda(tak) berubah kan.. pekat lagi SABAH mu.."

saya pun tergelak-gelak macam hantu..
goleng sana, goleng sini...
hehhehehehe..

saya pun cakaplah, "aik.. ndakan(takkan) cakap sama kau mo cakap semananjung..deii.."

pastu dia cakap, "yala.. baru-baru ni aku ada kol kawan kita si $%$^$#.. cakap dia semenanjung sama aku jooo!! masa jumpa dia pun hari tu cakap semenanjung juga.. pekat lagi.."

saya, "bah, aku nda(tak) suka tu gitu.. sama orang kita-kita pun cakap semenanjung.. cuba kau tempiling(tampar) dia laju-laju..mana tau berubah slengnya(longhatnya).."

HAHAHAH..
pecah ketawa kami...

btw,
saya memang boleh cakap longat sini (tanah melayu)..
atau lebih tepat loghat orang utara..
sebab saya dah belajar dengan susah payahnya loghat-longgat tersebut..

tapi,
bila jumpa orang sabah, saya masih menggunakan longhat SABAH saya yang kira memang pekat..
ya...
bila saya cakap sabah, memang ada yang tak boleh faham..
memang pekat dan laju..
maybe sebab cara orang sandakan cakap gitu kan..

sampai bila ada kawan semenanjung dengar saya cakap sabah dorang akan cakap,
 "hei, aku tak fahamlah kau cakap apa..cakap bahasa melayu lah.."

hahahah..cakap bahasa melayu laa..tapi melayu sabah..
kalau saya cakap bahasa suku kaum saya barulah tak boleh faham...heheheh

btw, agak-agak saya suku kaum apa??
ce research jap Sandakan tu almost penduduknya suku kaum apa??HAHAHHA

Kalau SUKA sila FOLLOW, kalau TAK suka sila SENYUM ^_^

No comments: