Saturday, December 29, 2012

Back to 5 years ago..

Assalammualaikum..
malam ni..saya nak cerita or tulis seolah-olah saya berumur 17 tahun..
saya nak share apa yang ada di fikiran saya 5 tahun yang lalu..


1. wah.. tahun ni aku akan duduki SPM.. yala.. nak, taknak aku terpaksa juga terima kenyataan yang aku takkan ada peluang untuk belajar dalam aliran sains or perdagangan.. DAMN! memang itu yang aku rasakan... selama setahun  (form 4) aku tak study sebab aku jauh hati..aku tak minat aliran sastera.. kenapa aku kena pindah sekolah??

2. masa pengumuman carta organisasi hari ni aku terkejut juga bila cikgu bagitahu aku yang aku ni penolong ketua pengawas.. i mean REALLY?? penolong ketua pengawas.. tak apalah..yang pasti aku meneruskan perjalanan aku sebagai pelajar form 5 dengan satu tujuan.. tahun depan aku nak bapa naik atas pentas jadi wakil terima hadiah aku sebagai pelajar cemerlang SPM.. yaa.. Inn Shaa Allah..

3. hahahah.. aku rasa macam tak percaya bila ada student takut dengan aku.. dorang cakap aku garang.. heheheh.. bapa pun ketawa tak henti bila dengar budak tu mengadu dekat dia.. mesti dia cakap, "bila masa anak aku jadi garang??".. heheheh.. aku cakap dengan bapa, "kalau aku tengah bertugas memang aku tegas pa.. tapi kalau tak bertugas, aku paling sporting.."

4. yaa.. satu lagi aku tak percaya ni.. how come subject aku betul-betul tak minat aku boleh dapat A dalam ujian bulanan bulan 1-3.. macam tak percaya.. SEJARAH n SASTERA kot... hahaha.. ini tak boleh jadi.. aku kena study hard untuk pastikan aku terus akan dapat A.. sastera? hurmm.. nasib badanlah dapat mama angkat cikgu sastera.. so, aku kena belajar jugalah untuk tidak menghampakan dia..hehehehe..

5. "Dayang, apa plan lepas dah dapat result SPM?". tanya cikgu ku.. "i want to study overseas cikgu.." selama aku jawab..memang aku mau study overseas laaa.. aku mo study dekat Malbourne, Australia..heheheh.. angan-angan mat jenin ja kan.. tapi itu memang impan aku..

6. tadi masa reunion my girlfriends talked about love and boyfriend.. ya.. ya.. mungkin sebab sudah form 5 kan.. masing-masing ada boyfriend.."Buyay, kau couple dengan siapa?". "no one..". ya.. no one.. my life kinda boring kan.. ada handphone, tapi tiada boyfriend.. handphone hanya menjadi fungsi sebagai alarm yang akan berbunyi pada pukul 3 a.m mengejutkan aku untuk study..

7. buku..buku..buku.. sana buku, sini buku.. aku bosan tengok buku.. cepatlah masa..cepatlah SPM.. aku hampir give up bila tengok result trial yang hampeh.. adakah aku dapat mencapai matlamat aku untuk menjadi best student SMK Beluran II?hmm..

8. woaa... SPM sudah habis.. yeahh! merdeka!! conteng baju.. dan sekarang aku ganti kakak aku yang study kat masterskill tu sebagai cikgu tuisyen pusat tuisyen dia.. cikgu math+science pula tu.. heheheh.. bestnya... okay, mula sekarang..if aku tak dapat study overseas pun aku kena pastikan yang aku jadi cikgu! cita-cita lama..heheh..jadi macam mama...hmm..btw, aku ada boyfriend.. HAHAHA.. my childhood friend juga.. and i trying to love him.. wish us the best!

9. adoii.. masa result SPM keluar pula aku demam ni.. hurmmm.. macam mana mau ambil result ni? demam.. tiba-tiba mesej masuk.. kak ijan? buka mesej. "Tahniah Buyay! jadi best student SMK Beluran II.." . aku terus bangun dari tidur. macam tak percaya. "Mama, mama, jum ambil result..". aku dan mama ambil result. aku masuk sekolah ja semua orang ucap TAHNIAH.. eh.. aku masih cuba bertenang.. bila aku nak ambil result, kerani tu bagi slip.. tanpa tengok nama aku tengok terus result.. hmm 2A? means? aku sedikit kecewa.. tiba-tiba aku sedar, eh tu bukan Slip aku.. HAHAH..ambil rreal slip.. 6A's 3B's 1C's.. Alhamdulillah.. walaupun tak puas hati..tapi aku bersyukur.. terbayang terus bapa akan melangkah ke pentas ambil hadiah.. :')

10. sekali lagi aku kena terima yang aku takkan dapat study overseas sebab aku sendiri tak tahu nak mula macam mana.. aku pohon Maktab dan IPTA.. kecewa maktab aku tak dapat.. IPTA? diploma in Hotel Management, UITM Penang.. masih tak tahu mau pergi atau tidak..

11. Datuk sakit kuat.. kena bedah.. tapi datuk kata dekat mama, "tak payah bedah.. aku ni tak tahu lagi sampai bila boleh bertahan.. c buyay tu kamu fikir.. dia mau sambung belajar kan.. mesti mau guna banyak duit..". my tears dropped! datuk meninggal.. aku kena pergi sambung study walau pada mulanya aku memang tak mahu..sebab aku memang tak minat dengan kos tu.. aku, mama dan bapa melangkah ke uitm penang dengan satu azam baru..


MY NEW LIFE BEGIN~~

p/s: saya masih ingat apa yang bermain di minda saya dulu.. apa yang berlaku dengan saya dulu.. btw, i still can't go to overseas like i want.. but now, saya tengah mengejar cita-cita untuk menjadi cikgu.. and my love story.. wondering?? it's over.. HAHAHAH.. i've mentioned it before.. i'm kinda booooorrriiiinngg!!

Kalau SUKA sila FOLLOW, kalau TAK suka sila SENYUM ^_^

No comments: